ONLINE VÁSÁRLÁSSAL JÁRÓ PROBLÉMÁK
Az egyre inkább elterjedt, egy kattintással elvégezhető online vásárlás a számos előnye mellett rengeteg bosszúval és kellemetlenséggel is járhat.
A vásárló az internetes áruházban virtuális módon rendeli meg a kiválasztott terméket, nem tudja kézbe venni és megvizsgálni, nem tudja felpróbálni, nem tud meggyződőni a minőségről, így előfordulhat, hogy csak a termék kézbesítését követően szembesül azzal, hogy
- nem a megrendelt terméket kapta meg
- nem megfelelő a méret
- eltér a szín a kiválasztotthoz képest
- a termék nem működik
- hiányzik egyes darabja
- eltér a leírásban ismertetettekhez képest (pl. maximálsi súlyterhelés)
- sérült stb.
Előfordulhat, hogy a vásárló a terméket már előre ki is fizette, azonban a kiszállítás napokat, heteket csúszik a vállalt időponthoz képest.
Gyakori eset, hogy a visszaáru futár általi elszállításáról még problémamentesen, időben gondoskodnak, a vételár vevő részére történő visszautalása azonban elmarad.
A legnagyobb kockázatot az jelentheti, ha a termék esetleg meg sem érkezik, a vételárat nem utalják vissza, sőt az eladó idővel elérhetetlenné válik.
TANÁCSOK ONLINE VÁSÁRLÁSHOZ
Szeretnénk néhány jó tanáccsal szolgálni (a teljesség igénye nélkül):
- a megrendelés véglegesítése előtt olvassa el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF) tartalmazó dokumentumot
- a vásárlási feltételeket mentse le és nyomtassa ki, így később bizonyítani tudjuk milyen tájékoztatás volt hozzáférhető a honlapon a rendeléskor
- célszerű internetes vásárlások céljából egy külön e-mail címet létrehozni, így elkerülheti a kéretlen elektronikus leveleket
- vásárlás előtt minden esetben győződjön meg a webáruház üzemeltetőjének (szolgáltató, a termék eladója) személyéről
Nem árt tisztában lenni azzal, hogy a honlap magyar nyelvű megjelenése vagy a címében látható „.hu” kiterjesztés nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó Magyarországon letelepedett vállalkozó. Tudjuk, hogy a „.hu” domain nevet a magyar cégek mellett külföldi vállalkozások is használhatják.
Fontos tudni, hogy a termék megrendelése esetén az átvétel napjától, míg szolgáltatás igénybevétele esetén a szerződéskötés napjától számított 14 naptári napon belül indoklás nélkül élhetünk elállási jogunkkal. A termék átvételének időpontját nyugtával tudjuk igazolni, ha nem küldenek, akkor az átvételi elismervényről célszerű másolatot készíteni.
Webshop panaszkezelés
Hangsúlyozzuk, hogy az internetes vásárlás ugyanúgy szerződéskötésnek minősül, mintha a boltba vásároltunk volna. Ugyanakkor, mivel ilyen esetben nem látják egymást az eladó és a vevő (vagyis a szerződő felek) és a vevőnek nincs is lehetősége személyesen megtekinteni az árut, így az internetes kereskedelemre szigorúbb szabályok vonatkoznak.
Mit tehet ezen panaszos ügyek esetekben a vásárló? Milyen jogai vannak? Hogyan küldheti vissza a terméket? Hogyan élhet a csere lehetőségével? Ki a felelős azért, ha a kiszállítás során a termék megsérül? Ki viseli a termék visszaküldésének költségét? Melyik hivatalos szervhez fordulhat jogi lépések megtétele érdekében?
A kérdésekre válasz adhat számos jogszabály, a legfontosabbakat itt találja:
A jogszabályok útvesztőjében az eligazodás nem egyszerű, a vevők a panaszukra nem kapnak megfelelő választ, az online vásárlásba vetett bizalmuk megrendül, a pénzük elveszik.
Küldje meg kifogásait, panaszát részünkre a megrendeléssel, a szolgáltatással, a termékkel kapcsolatban és mi a jogi lehetőségeknek megfelelően koordináljuk a teljes panaszkezelés kivizsgálásának folyamatát, érvényre juttatjuk felmerülő kártérítési igényét is.
Küldje meg kifogásait, panaszát részünkre a megrendeléssel, a szolgáltatással, a termékkel kapcsolatban és mi a jogi lehetőségeknek megfelelően koordináljuk a teljes panaszkezelés kivizsgálásának folyamatát, érvényre juttatjuk felmerülő kártérítési igényét is.
Segítünk kijutni a jogi útvesztőből
az online vásárlással kapcsolatos ügyekben!